Thursday, 22 February 2024
WorldThe Los Angeles Times announced the layoffs of more than 20 percent...

The Los Angeles Times announced the layoffs of more than 20 percent of its editorial staff

MEXICO CITY (apro).- The Californian newspaper Los Angeles Times announced this Tuesday that it would lay off at least 115 people, more than 20 percent of the editorial staff, in what the media itself considered one of the largest staff reductions in the history of the 142-year-old institution.

“The measure comes amid projections of another year of heavy losses for the newspaper,” the newspaper reported in a note on its website.

The cuts were necessary because the newspaper could no longer lose $30 million to $40 million a year without moving toward creating a larger readership that would generate advertising and subscriptions to sustain the organization, said the newspaper’s owner, Patrick Soon. Shiong.

He said drastic changes were needed, including the installation of new leaders who would focus on strengthening the outlet’s journalism so that it would be indispensable to more readers.

“Today’s decision is painful for everyone, but it is imperative that we act with urgency and take steps to build a sustainable and prosperous newspaper for the next generation. We are committed to doing so,” said Soon-Shiong, according to the note.

Last Friday, the LA Times Guild held a one-day strike to protest the impending layoffs, marking the first newsroom strike in the newspaper’s nearly century and a half of history.

Layoffs and voluntary retirements have impacted a large portion of the journalism industry over the past year. The Washington Post, NPR, CNN and Vox Media were some of the companies that were affected, highlighted the Associated Press agency.

This round of layoffs at the Los Angeles Times comes after more than 70 positions — about 13% of them in the newsroom — were eliminated in June of last year.

Biotech billionaire Patrick Soon-Shiong acquired the Los Angeles Times in 2018, returning it to local ownership two decades after it was sold to Tribune Co. The purchase raised hopes after years of cuts, declining circulation and changes at the address.

According to the outlet’s own story, Soon-Shiong expressed disappointment that the union did not work with management to develop a plan that, according to him, would have saved jobs. Instead, he rejected the company’s offer and focused his energy on a one-day strike, which, Soon-Shiong said during an interview, “didn’t help the situation.”

Popular content

Latest article

More article